Inventaire
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LEYBAERT Jacqueline



Unités

Laboratoire Cognition, Langage et Développement

The research focus of the LCLD concerns the study of human cognition, language, and speech perception with a developmental and educational perspective, a field also known as developmental or educational neuroscience. Although a large part of the research is based on behavioral experimental techniques, with normally developing children, children with cognitive or sensory developmental impairments and adult participants, current projects also integrate computational modelling as well as neuroimaging techniques (ERP, fMRI, MEG). The lab has a long tradition of research on visual word recognition processes, and on reading and spelling acquisition in typical and atypical development, as well as on speech perception. Major themes of active investigation at the moment concern aspects of language processing and reading; spoken and printed word recognition processes; written language acquisition disorders (dyslexia/dysgraphia); novel word reading; reading motivation and engagement; speech perception; speech-in-noise perception; language development in hearing-impaired persons.
LCLD is a member of CRCN (http://crcn.ulb.ac.be) and UNI (https://uni.ulb.ac.be).

Projets

Développement de l'intégration audio-visuelle des informations sensorielles dans la perception de la parole

Le projet porte sur l'étude de l'intégration audiovisuelle de la parole en fonction de l'équilibre entre le traitement des signaux auditifs et visuels, ainsi que sur les niveaux de traitement de l'intégration. Ces questions sont abordées à travers l'étude de l'impact de la dégradation du signal auditif et du signal visuel sur l'intégration ; l'examen de trois types de personnes : adultes tout venant, personnes avec  implants cochléaires et personnes souffrant d'un trouble spécifique du langage. Le projet combine les techniques comportementales (réponses d'identification) et des données de neuroimagerie (MEG) afin de mettre en évidence le décours temporel de l'activation cérébrale et du traitement de l'information audiovisuelle. Un second projet porte sur l'intégration des signaux provenant des lèvres et des mains dans la perception de la Langue française Parlée Complétée. Nous avons recours à des techniques électrophysiologiques et à de l'eye tracking pour examiner l'intégration et la séquentialité dans le traitement des informations manuelles et labiales de la LPC